Zimní přechod Krkonoš

Na závěr loňského roku jsme si naplánovali přechod Východních Krkonoš a doplnili tak naše letní cestování v Krkonoších. Byť jsme počítali se sněhem, nakonec nás prosincová předpověď trochu překvapila vysokými teplotami a nedostatkem sněhu. Tak jsme sundali čepice, rozepnuli bundy a vydali se vstříc krkonošským horám.

Pomezní boudy – Sněžka – Luční bouda – Pec pod Sněžkou

Naším prvním cílem v itineráři byla nejvyšší hora České republiky, Sněžka. Trasu jsme započali v Horní Malé Úpě u Pomezních boud. Na skok jsme zavítali i do Polska. Za vítací ceduli. A pak už jsme se vydali směrem po červené turistické značce. Seznam všech zimních turistických cest naleznete v článku Pěšky na Sněžku v zimě či v průvodní turistické infografice. Komplet všech cest naleznete v článku Pěšky na Sněžku.

Tři kilometry jsme stoupali přes Soví sedlo k turistické chatě Jelenka. A od Jelenky pokračovali po téže barvě další 3 km až k vrcholku hory. Vítr na planinách mě sice málem odvál k polským sousedům, ale parťák mi naložil do postranních kapes batohu pár šutrů, tak jsem vítr ustála. Řekl mi to až nahoře.

Z vrcholu Sněžky se nám naskytl skutečně famózní rozhled do kopcovitých krajin české i polské strany. Jasně modrá obloha, sluníčko a také desítky samofotících se turistů. Uf.

Ze Sněžky jsme sestoupili po červené k Obřímu sedlu. Tak krásné počasí zlákalo opravdu mnoho turistů, a tak jsme postupovali dolů v nekončícím štrúdlu lidí. Od Obřího sedla jsme pokračovali po modré přes Úpská rašeliniště a prameny řeky Úpy až k Luční Boudě. A jelikož doba oběda byla ta tam, nemohli jsme si odepřít zastávku na výborný borůvkový koláč, Krkonošskou polévku a sklenici místního piva s výstředním logem pářících se zvířátek. Se stejným nápadem sem ale zavítal nespočet turistů a tak jsme zde pobyli déle, než bylo v plánu.

Od Luční Boudy naše trasa pokračovala 2,5 km po červené k chatě Výrovce. Cestou jsme si prohlédli Památník, který je věnován obětem hor, a vzdali jim hold. Od Výrovky až k Richterovým boudám, kudy vedla zelená trasa, jsme šlapali už jen z kopce a usmívali se na ty, jež šlapali směrem opačným. Od rozcestí jsme pokračovali po červené přes Modrý Důl. Tato úzká pěšinka vedla lesem, a nabízela nám skvostný pohled na Sněžku a Studniční horu. A do Pece už jsme to měli jen kousek cesty.

Pec pod Sněžkou – Liščí hora – Černý Důl – Janské Lázně

Další den jsme se z Pece pod Sněžkou vydali po žluté směrem k Lesní boudě. Tato cesta nebyla zpočátku zrovna dvakrát příjemná, neboť vedla po klikaté silnici a tak jsme se těšili, až budou tyto 3,5 km za námi. Od rozcestí U Lesní boudy už cesta pokračovala mezi lukami a lesy.

Po červené jsme došli přes Liščí louku až na vyhlídku u Liščí hory, která je označována za místo s nejhezčím pohledem na Sněžku a Studniční horu. A skutečně, výhled byl okouzlující. A ač bylo opravdu mrazivo, chvilku jsme přimrzli k lavičce a žvýkali sušené hovězí. Cestou nám svítilo sluníčko a sláva, dočkali jsme se i chůze v zasněženém terénu. Tak jsme si museli pořídit pár snímků, aby nám známí věřili, že jsme byli na horách a při této příležitosti jsme vyzkoušeli nové nesmeky.

Když jsme došli na další rozcestí, hladová břicha se opět ohlásila a tak jsme sestoupili k blízké Dvorské Boudě, kde jsme nepohrdli Krkonošským kyselem. Po polévce a kratičké pauze nás čekalo 5 km k Tetřevím boudám. Musíme přiznat, že cestou jsme se trochu zapovídali, přešli naší odbočku a tak jsme cestu k zelené značce střihli tak nějak na slepo po vrstevnici. Na cestu jsme natrefili bez problému, snad díky tomu, že se vedení neujala ženská část výpravy.

Dále jsme pokračovali po žluté přes Jelení vrch a Špičák, a do cílového místa nám chybělo ještě 2,5 km. My si cestu trošku zkrátili a od Špičáku se víceméně řítili dolů strmou úzkou cestičkou až ke skiareálu Černý Důl. Z Černého Dolu jsme se kousek popovezli autobusem, a než nám jel spoj, prošli jsme se alespoň po obci.

Janské Lázně – Černá hora – Modré kameny – Svoboda nad Úpou

Na Nový rok jsme se vydali na Černou horu. Z Janských Lázní jsme vyrazili po červené, která vedla 5 km až k Černé Boudě, nacházející se půl kilometru pod samotným vrcholem. Nevím, zda cesta do kopce by byla tak nepříjemná, i v případě, kdybychom v předcházející večer neslavili příchod nového roku. Z téže důvodu jsme na túru vyrazili s několikahodinovým zpožděním, než bylo psáno v itineráři.

Přes noc konečně nasněžilo, a tak jsme putovali vzhůru po zasněžené cestě. Ovšem na úkor lepších sněhových podmínek, bylo mlhavé počasí a tak nás žádný fenomenální výhled shora nečekal. A vzhledem k faktu, že jsme neměli moc času nazbyt, na vrcholku hory jsme se ani moc nezdržovali a vrátili se zpět k Černé boudě.

Odtud jsme pokračovali po modré, pak po zelené, až jsme došli k Modrým kamenům. Vylezli jsme na vrchol, ale Horezdar si bohužel nezapsali. Předběhl nás asi nějaký aktivnější turista. Od Modrých kamenů jsme museli rozsvítit čelovky, protože cesta vedla hustým lesem a začalo se stmívat. Trochu jsme přidali do kroku, chvilkami dokonce popoběhli, čímž jsme vypotili i tu poslední kapku rumu a konečně dorazili do Svobody nad Úpou.

Svoboda nad Úpou – Janská hora – Zlatá vyhlídka – Janské Lázně

Před námi byl poslední den putování. Po vydatném spánku a vydatné snídani jsme vyrazili ze Svobody nad Úpou po žluté na Janskou horu.

Netušili jsme, jak to na Janské hoře vypadá, takže nás výškový bod značící vrchol Janské hory uprostřed lesů trochu nemile překvapil. A tak jsme pokračovali dál v cestě po žluté na Hladíkovu výšinu. Zde na nás čekala odpočinková lavice, kde jsme posvačili a chvíli se slunili.

Pak jsme kousek popošli a dorazili na Zlatou vyhlídku, kde stála točitá vyhlídková věž, ze které jsme se porozhlédli po okolí a vrátili se zpět na rozcestí Pod Janskou horou. Odtud jsme se vydali po zelené až do centra Janských Lázní. Prošli jsme kolonádou a neodolali teplé lázeňské oplatce, kterou jsme chroupali cestou zpět do Svobody nad Úpou, odkud už jsme pokračovali motoráčkem do Trutnova a zpátky domů.