Baba (Wesselstein)

Již poněkolikáté jsme se vydali na skalní věž Babu, pod jiným jménem známou také jako Wesselstein. Pro místní a pamětníky je tento skalní útvar známý jako Špičák či Čertovo kopyto.

Baba je čedičová skála, nacházející se na okraji Ústí nad Labem na levém břehu řeky Labe, nad sídlištěm Mojžíř. Od centra města je toto sídliště vzdálené zhruba 6 km.

Skála dosahuje výšky 20 m, a ač se schovává mezi stromy, viditelná je už od silnice. Celkem je na Babě k dispozici 15 lezeckých cest o obtížnosti 3 – 6 UIAA. Skála je osazena borháky a nýty a uzpůsobena k lezení. Pěší cesta vede na samotný vrchol skály, tudíž pro pokochání se výhledem nepotřebujete lezecký materiál. Pokud si tuto odměnu však chcete zaslouženě dopřát až po zdolání vrcholu, můžete sejít z cesty o pár metrů dříve a „cestou“ mezi stromy opatrně obejít skálu zprava či zleva, až se dostanete k úpatí skály.

Babu jsme navštívili během různých ročních obdobích, ovšem v jarním a letním období je skála velmi zarostlá a zaprášená, což jednak ztěžovalo přístup ke skále a výběr jistícího stanoviště a jednak samotné lezení. Skála se také velmi láme a tak je vhodné míti s sebou lezeckou helmu, kterou jsme opomenuli.

Co však stojí za to, to je výhled, který se z vrcholku naskýtá (pomineme-li pohled dolů na sídliště). Kdo by byl řekl, že kousek od tak nehezkého místa se může objevit kousek hezké přírody.

Dostupnost do obce je snadná, jen nutno podotknout, aby se člověk měl cestou přes sídliště na pozoru. Při odbočení mezi rodinné domy už je cesta daleko příjemnější. Ke skále samotné je přístup dobrý zejména mimo letní období, kdy cesta bývá poměrně zarostlá, leckdy jen ušlapaná pár příchozími.

Nacházejí se zde cesty lehčí i obtížnější pro lezce zkušenější. Na některých cestách je možné jistit také top-rope.

• Aprílek – 4
  • Stará cesta – 5
  • Velikonoční – 4

Přístupnost na Babu

Přesnou polohu naleznete v sekci lezecké lokality.

Přístup autem

Z centra Ústí nad Labem se jede směrem na Děčín, zhruba po pěti km se odbočí vlevo do obce Neštěmice, odkud se jede po hlavní silnici až na sídliště Mojžíř. Zde lze parkovat na několika možných místech. Buď na parkovištích u panelových domů, či na okraji silnice za autobusovou stanicí „Mojžíř sídliště“. Odsud se již musí pěšky. Od autobusové stanice se pokračuje po hlavní silnici podél domů. Na kopci, před potokem, se odbočí vlevo a jde se cestou podél domů. Pak následuje stoupání do kopce po lesní cestě. Cestou je nutno sledovat první lesní vyšlapanou pěšinku, po které se odbočuje vpravo. Po cestičce se dojde až ke skále.

Přístup autobusem

Z centra města Ústí nad Labem (např. od stanic Divadlo či Mírové náměstí) jezdí do Mojžíře přímá linka městské hromadné dopravy, trolejbus č. 57. Ve všedních dnech i o víkendu jezdí v časovém intervalu 20 minut. Odjezdy autobusů naleznete na stránkách DPMUL. Vystoupí se na stanici „Mojžíř sídliště“, odkud se dál pokračuje pěšky, jak je popsáno v části dopravy autem.

Přístup vlakem

Z Ústí nad Labem se lze do Mojžíře dopravit i vlakovým spojem. Z hlavního nádraží v Ústí nad Labem jezdí osobní vlaky, které staví ve stanici Mojžíř. Odsud se dále pokračuje pěšky. Směrem od viaduktu kolem trolejbusové točny nahoru do kopce, podél fotbalového hřiště. Na kopci je za potokem odbočka vpravo, po které se pokračuje v cestě, jak je popsáno v části dopravy autem.

2 myšlenky u článku “Baba (Wesselstein)

1. Dobrý den Ivano,

děkujeme za Váš příspěvek. Původní název „Špičák“ rádi v článku uvedeme. Je však třeba zachovat i tento ustálený název, který se užívá mezi lezeckou komunitou, pro kterou je tento horolezecký průvodce primárně určen. Nezlobte se tedy, prosím, budeme původní název připomínat alespoň touto drobnou osvětou.

Ještě jednou děkujeme 🙂 .

Tým Horezdar

2. Dobrý den,
    měla bych jen, jako bývalý starousedlík a potomek pamětníků Mojžíře, malou poznámku. Zato čedičová skalka, tyčící se nad Mojžířem, je dle pamětníků odjakživa nazývána Špičák ( zaslechne se někdy od přespolních i Čertovo kopyto). Nikdy Baba a název Wesselstein vznikl dle historických pramenů vlastně omylem. Už díky tomu, že naše obec , byla tak násilně změněna panelovou výstavbou , si celkem zakládám na její památce a historii a myslím, že by si obec zasloužila alespoň Paměť předků. Samozřejmě chápu, že nejste pamětník a jen přebíráte informace z různých zdrojů, proto uvádím hned na začátku právě to spojení Malá poznámka. Je mi to prostě jen líto, když se nezachovávají pamětnické informace.

Děkuji za přečtení a i případnou reakci