Pěšky na Sněžku

Aktualizováno: 01.02.2024

Letos v létě jsme nezůstali pouze u lezení a u zkoumání lezeckých lokalit v České republice, ale přidali jsme také trochu turistiky. Rozhodli jsme se, že prozkoumáme možnosti, jaké cesty a jak náročné cesty vedou do sedla našeho nejvyšší štítu, na Sněžku. A abychom si to ulehčili, tak jsme vyrazili s plnou bagáží na vrchol :).

Sněžka, hora dominující Krkonošskému pohoří, jejíž nadmořská výška dosahovala ještě donedávna 1602 metrů, čítá dnes už 1603 metrů a je nejvyšší horou České republiky. Jak název hory napovídá, jméno Sněžka souvisí se vzhledem zasněženého kopce.

Na Sněžku vedou různé turistické trasy. Z Pece pod Sněžkou máte na výběr ze dvou cest pěších. Vzdálenostně se téměř shodují, ovšem cesta přes Obří Důl je poněkud náročnější. Dále také můžete zvolit variantu jízdy lanovkou, buď až na samotný vrchol Sněžky, či vystoupit na mezistanici Růžohorky a dále pokračovat pěšky. Ovšem daleko lepší pocit má člověk ze samostatného zdolání hory.

Další trasa vede z Horní Malé Úpy. Cesta je sice o něco delší než výstup z Pece pod Sněžkou, ovšem stoupání není tak prudké a cesta je tak příjemnější.

Poslední trasou je výstup ze Špindlerova Mlýna, která je z popsaných nejdelší.

Prohlédněte si přehlednou infografiku, kudy na Sněžku, ve které naleznete všechny důležité informace pohromadě!

Pokud se chystáte na Sněžku a nevíte, jaké počasí vás zde čeká, můžete využít webkameru na Sněžce a zkontrolovat aktuální podmínky. Určitě si nepřejete dorazit na vrchol a zjistit, že kvůli mlze neuvidíte ani metr před sebe.

Z Pece pod Sněžkou

var. a) Pec pod Sněžkou – Růžohorky – Sněžka (6,5 km)

První cesta vede z Pece pod Sněžkou. Trasa je dlouhá přibližně 6,5 km. Do Pece se lze dopravit autobusovou linkou s cílovou stanicí Pec pod Sněžkou – autobusové nádraží. Anebo autem. Od autobusového nádraží Pec pod Sněžkou půjdete přibližně 250 metrech dolů po hlavní silnici, dále se na rozcestníku vydáte směrem doleva po zelené značené trase, zhruba po 450 metrech dojdete k mostu vedoucímu přes řeku Úpu. Dále pokračujete zhruba 1 km ve stoupání po lesní kamenité cestě, až dojdete k rozcestníku na místo Pod Větrníkem (920 m n. m.). Dále cesta pokračuje stále po zeleném značení. Trasa stále vede lesem po kamenité cestě se stoupající tendencí. Po 2 km vystoupáte na Růžohorky (1260 m n. m.). Zde jsou dvě turistické chaty. Děčínská bouda a Bouda Růžohorky, kde je možné se občerstvit. Od rozcestníku Růžohorky je cesta na Sněžku dlouhá ještě 3,5 km a vede po žlutém značení. Cestou míjíte po pravé straně stanici lanovky. Tato část trasy je příjemnější. Po 2,5 km dorazíte k dalšímu rozcestníku Nad Růžohorským sedlem. Odsud následuje poslední kilometrové stoupání po velkých schodech.

var. b) Pec Pod Sněžkou – Obří důl – Sněžka (7 km)

Další možná pěší trasa z Pece pod Sněžkou vede po modré značce. Tuto trasu zvolte jen v období bez sněhu. Od autobusového nádraží Pec pod Sněžkou půjdete zhruba 250 m dolů po hlavní silnici, dále se na rozcestníku vydáte směrem doleva po modré značené trase podél řeky Úpy. Zhruba 2,7 km. Cestou míjíte nástupní stanici lanovky, přejdete řeku a pokračujete v mírném stoupání až k rozcestníku Obří důl (910 m n. m.). Od rozcestníku Vás čekají 3,3 km k dalšímu rozcestníku. Cestou míjíte bývalý důl Kovárna a pokračujete ve stoupání. Projdete kolem vodopádu Rudného potoka, postupujte vzhůru, až dojdete k dalšímu rozcestníku Obří Sedlo (1390 m n. m.). Odsud vede po červené značce poslední 1 km cesty k samotnému vrcholu hory. Poslední výstup je poměrně náročný, neboť trasa je kamenitá a prudká.

Podívejte se na podrobnou cestu na Sněžku Obřím dolem.

var. c) Pec pod Sněžkou nástupní stanice lanovky – mezistanice Růžohorky – Sněžka

Z Pece pod Sněžkou vede také kabinková lanovka. Začátek cesty ke stanici je stejný jako na pěší výstup, ovšem od mostu se pokračuje stále vpřed po silnici. Zhruba po 1 km dojdete k nástupní stanici. Lanovkou lze jet buďto na mezistanici Růžohorky, odkud můžete dále pokračovat pěšky po žluté trase až na Sněžku, anebo můžete vyjet lanovkou až na vrchol hory. Ovšem lanovka jezdí na vrchol pouze za přijatelného počasí a ideálních větrných podmínek. Ceny lanovky jsou uvedeny v ceníku lanové dráhy. Aktuální informace o lanovce na stránce provoz lanové dráhy.

Ceník lanové dráhy na Sněžku*

Junioři / Senioři 220 430 330 620 210 / 150 / 290 / 140 /
Školní zájezdy 20+ osob 150 310 240 440 140 / 140 / 210 / 110 /
Zájezdy 20+ osob 220 430 330 620 210 / 150 / 280 / 120

*pro všechny směry: jednorázový poplatek pes 100 Kč, jednorázový poplatek kočárek 150 Kč

Z Horní Malé Úpy

Pomezní Boudy – Jelení Bouda – Sněžka (8 km)

Další trasa na Sněžku vede z Horní Malé Úpy – Pomezní Boudy. Vyjet se sem dá buď autem, či autobusovou linkou z Trutnova. Od cílové (konečné) autobusové zastávky – Horní Malá Úpa – Pomezní Boudy, můžete pokračovat 100 m od stanice nahoru po silnici, přejít silnici a projít cestou mezi Pensionem Jeřabinka a Pensionem Pomezní Bouda. Po 200 metrech dojdete k rozcestníku Nad Pomezními Boudami (1070 m n. m.), který se tyčí na kraji lesa. Odsud budete pokračovat dále po červené značce. Cesta je příjemná, vede lesem, mýtinami a stoupání není tak prudké. Zhruba po 3,5 km dojdete k turistické chatě Jelení Bouda (1250 m n. m.). Zde je možné se občerstvit. Dále pak pokračujete zhruba 4 km stále po červené značce až na vrchol Sněžky.

Ze Špindlerova Mlýna

Špindlerův Mlýn – Luční Bouda – Sněžka (10 km)

Cesta začíná z náměstí ve Špindlerově Mlýně. Na náměstí dojdete po hlavní silnici vedoucí k centru od autobusového nádraží, či z parkoviště. Po zhruba 300 m se ocitnete na náměstí u rozcestníku Špindlerův Mlýn – náměstí (710 m n. m.) Odsud pokračujte po červené turistické cestě. Zhruba po 600 metrech dorazíte na kraj lesa k dalšímu rozcestníku Špindlerův Mlýn – Dřevařská cesta (820 m n. m.) Od rozcestníku stále pokračujete po červené. Po 500 metrech dojdete k dalšímu rozcestníku Špindlerův Mlýn – Judeichova cesta. I odsud pokračujete v cestě dále po červené, zhruba 3,7 km vystoupáte k rozcestníku Kozí hřbety – vyhlídka (1420 m n. m.), odkud můžete odbočit na vyhlídku Krakonoš a poté se vrátit zpět na trasu. Další 2 km po vrstevnici Vás zavedou až k Luční Boudě, kde se můžete občerstvit. Od Luční Boudy pokračujte po modré turistické cestě, po 2, 3 km dojdete k dalšímu rozcestníku Obří Sedlo (1390 m n .m.). Odsud vede po červené značce poslední 1 km cesty k samotnému vrcholu hory. Poslední výstup je poměrně náročný, neboť trasa je kamenitá a prudká.

Sněžka je dostupná i v zimních měsících, ale je třeba dát si pozor při výběru cesty. Jakou cestu vybrat na Sněžku v zimě?

1. Chystáme sa s kamošmi na Snežku teraz cez víkend. Snaď nam vyjde pekne počasie a dúfam že to je dosť náročná túra. Lebo nad. výška 1 600 je relatívne málo ale tak čo sa dá už robiť. Tešíme sa veľmi ale.

2. Dnes jsme šli z Male Úpy na Sněžku a nevím co je podle popsaného textu ,že cesta není az tak prudka. ..zhruba po 1.5km se jde 2 km do krpalu k Jelení boudě a od ni po tech schodech další cca 2 km je masakr:),ale pro někoho to muže byt hračka. ..turistice zdar!

1. Dobrý den, s porovnáním turistických cest z české strany se jedná o nejmírnější cestu na vrchol a to jsme vyzkoušeli všechny a mnohokrát :). Přeci jen, jedná se o naši nejvyšší horu a ten pocit z výkonu se nedá srovnat s lanovkou :). Schody lze obejít z polské strany po traverzu po Jubilejní cestě. Ta však bývá mnohdy uzavřená i během letních měsíců. Cesta začíná u Slezské boudy, ke které je nutné nastoupat přes Obří důl či z Polska a obě cesty jsou náročnější. Horám zdar!

3. Neplánujete Sněžku v zimě? Je to docela nářez 🙂 Každopádně ten pohled stojí za to. Někdo jde i noční výšlap, pak v zimě to je eufórie. Ale chce to chytit nebo si vyhlídnout dobré počasí. Docela dost pomůže webkamera na Sněžce a různé předpovědi počasí, ale chce to být flexibilní a impulzivní. Jakmile tam chytnete ledový vítr tak je to konec 🙂

1. Plánujeme Sněžku pěšky letos přes svátky :). Díka za rady, určitě se budou pro letošní výstup hodit!

1. Jasně, že dá! Legálně to ale zatím jde jen z polské strany z Karpacze. Dolů už to pojede samo na všechny strany 😀

1. Z polské strany by to neměl být problém, je to cesta bez schodů a traverzuje na vrchol. Doporučuji však s asistencí.