Budov

Z jara jsme zavítali prozkoumat znělcové skály na Budově. Vesnice Budov se rozprostírá mezi obcemi Svádov a Olšinky, poblíž města Ústí nad Labem, na pravém břehu řeky Labe.

Auto jsme zaparkovali u silnice pod lesem a lesní pěšinkou se vydali ke skalám. Skály dosahují výšky až 15 m, a tak jsou viditelné už od silnice.

Nachází se zde Dětský masiv, který nabízí celkem 19 lezeckých cest o obtížnosti 2-5- UIAA, a 150 m napravo od Dětského masivu se tyčí samostatně stojící věž, zvaná Samotář, na které jsou k dispozici 3 různé cesty o obtížnosti 4-5- UIAA.

Dětský masiv je umístěn v prosvětlené části lesa, odkud jsme dohlédli až na zaparkované auto. Jsou zde vhodná místa k jištění. Jak vyplývá z pojmenování masivu a pohádkových názvů cest, lezení je skutečně snadné a uzpůsobené pro děti. První borháky jsou asi v metrových výškách a vzdálenosti mezi jednotlivými borháky jsou zhruba 2-3 m. Není tak zapotřebí zakládat dojišťování. Skála nabízí dobré chyty a stupy. K vrcholu lze vystoupat téměř po schodech. Lezení na Dětském masivu je vhodné jak pro děti, tak pro začínající lezce, kteří by si chtěli natrénovat tahání cesty. A samozřejmě pro všechny pokročilé a zkušené lezce, kteří by si rádi zalezli. Z vrcholu skály se naskýtá pohled do rozlehlé lesní krajiny. Dětský masiv je rozdělen na pravý, střední a hlavní sektor. V části hlavního sektoru se nachází vrcholová knížka.

Dětský masiv

• Oči Barborky – 2
  • Cantervillské strašidlo – 4
  • Cesta středem – 4
  • Milovník koní – 3 (kniha)
  • Čochtanův pilíř – 4
  • Rumcajs – 3
  • Mrakomor – 4
  • Žížala Jůlie – 4
  • Huckleberry Finn – 5
  • Les Řáholec – 3

Samotář

Ke skále se jde úzkou lesní pěšinkou, která vede po vrstevnici směrem doleva od Hlavního dětského sektoru. Ovšem cesta je poměrně zarostlá. A i prostor, kde se skalní věž nachází, není už tak příhodný, jako u Dětského masivu.

• Vykosťovák – 4
  • var. Rovný řez – 5-
  • Samořezka – 4

My si také pár cest vylezli, pokochali se výhledem, mrkli se do knížky, kde bylo zapsáno spoustu dětí, což nesmí dospělého odradit :-). A v létě jsme se sem opět vrátili, abychom se podívali, zda skály nejsou obrostlé. A ač na některých cestách vyrůstají stromky, v lezení nezabraňují. Pokaždé, když jsme se sem vydali, nikdy jsme se nesetkali s jinými lezci, tudíž pokud vám nevyhovují davy lidí v Tisé, zde máte naději na lezení bez obecenstva.

Přístup ke skalám

Přesnou polohu naleznete v sekci lezecké lokality.

Přístupnost autem

Z Ústí nad Labem – z části Střekov, pojedete směrem na Děčín až do obce Svádov. Následuje odbočka vpravo na Olešnice přes železniční přejezd. Trasa vede stále po hlavní silnici do kopce až do Olešnice. Po přijetí do Olešnice na křižovatce odbočíte vpravo na Březí, kolem konečné autobusové zastávky. Trasa dále pokračuje do kopce. Na další křižovatce následuje odbočka vpravo směrem na Budov. Dále pojedete do kopce, přibližně 300 m, kde po levé straně je místo k parkování, odkud jsou skály skrze stromy dohledné.

Přístupnost autobusem

Z Ústí nad Labem (např. od stanic Divadlo, či Hlavní nádraží) jezdí pravidelná linka městské hromadné dopravy, autobus č. 13. Ve všedních dnech jezdí v hlavních hodinách po půl hodinových intervalech a o víkendu každou hodinu. Nutno podívat se, které spoje jedou až do Olešnice a které mají konečnou zastávku ve Svádově. (Přesné spoje a podrobnosti jsou k nalezení na internetových stránkách ústeckého dopravce). Z konečné zastávky v Olešnici se jde dále po silnici, stejnou trasou jako autem. Odbočkou vpravo do kopce. Na další křižovatce taktéž odbočkou vpravo na Budov. Dále postup do kopce, přibližně 300 m, kde po levé straně od potoka je přístup do lesa ke skalám. Možno jít také od zastávky Svádov. Buď po silnici, stejně jako vede trasa autem, či zkratkou, která vede od zastávky podél potoka stále do kopce, až k silnici na místo přístupu ke skalám.

Pěšky z Ústí nad Labem

Z Ústí nad Labem – z části Střekov, se lze vydat pěšky po žluté turistické značce až do Olšinek. Z Olšinek dále pokračovat po modré značce až do Budova. A dále po silnici k mostu. O kousek dál za mostem už je přístup ke skalám.

Další užitečné informace o této lezecké lokalitě a mapy cest naleznete v příručce Průvodce Budov od Daniela Hölzla a Filipa Papouše Křivinky.